Salarisprofs

Bellen met de Belastingtelefoon

Han Bakker 30-4-2014 10:49
Categorieën: Loon- en premieheffing

Dankzij de telefoon en het internet kunnen we elkaar snel en laagdrempelig van informatie voorzien. Dat is mooi. Maar het is wel zaak om die informatie goed te filteren op zin en onzin. Een kritische blik blijft altijd onontbeerlijk, zoals mij afgelopen weken weer eens is gebleken.

Nieuwsbrief
Zo ontving ik begin deze maand een nieuwsbrief van een beursgeoriënteerde website. Daarin werd gewaarschuwd dat de Europese Unie in de zomermaanden van alle burgers de bankkluisjes zal laten openen, op zoek naar niet opgegeven geld en edelmetalen! Het begeleidende commentaar van eurocommissaris Olli Rehn van Economische en Monetaire Zaken: “Wie niets te verbergen heeft, hoeft nergens bang voor te zijn.” De ultieme schaamteloosheid!

Maar voordat u zich nu halsoverkop naar de plaatselijke RABO bank spoedt, waar de FIOD, verscholen in de bosjes en met camera’s in de aanslag, waarschijnlijk al op u ligt te wachten: het verhaal is zeer waarschijnlijk niet waar! Weliswaar was de nieuwsbrief gedateerd 9 april, maar na enig doorklikken bleek het artikel waarnaar werd verwezen al op 1 april het (Duitse) levenslicht te hebben aanschouwd. Dus alhoewel het verhaal uitermate plausibel oogt – ik bedoel, als je kijkt naar wat de Europese burger al allemaal voor de kiezen heeft gekregen, dan past dit naadloos in het rijtje – is het waarschijnlijk niet waar. Althans, nog niet.

Kortom, je moet niet alles geloven wat je leest.

Belastingtelefoon
Zo moet je ook niet alles geloven wat je hoort. Ook niet als de bron de belastingdienst is. Dat bleek wel toen ik vorige week met de Belastingtelefoon belde.

Bellen met de Belastingtelefoon?? Ik hoor u uw adem inhouden. Hij belt met de Belastingtelefoon! Ik hoor het geluid van iets dat aan gruzelementen valt: dat moet mijn reputatie zijn van specialist loon- en premieheffing. Bellen met de Belastingtelefoon! Lees ik dan geen kranten? Ben ik dan niet bekend met het onderzoek van de Consumentenbond, waaruit blijkt dat de kans om de lotto te winnen vele malen groter is dan de kans om een goed antwoord uit de Belastingtelefoon te krijgen!

Nou nee, eigenlijk wist ik dat niet. Sterker, mijn ervaringen met de Belastingtelefoon waren totnogtoe eigenlijk helemaal niet zo slecht. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik meestal kies voor de optie Heeft u een ondernemersvraag? Als ik vervolgens mijn goed doordachte en goed voorbereide vraag stel, word ik door de eerste-lijns-medewerker bijna onmiddellijk doorverbonden naar een hoger echelon, omdat de medewerker snel inziet dat deze vraag de antwoorden die hij van zijn beeldscherm kan oplezen, overstijgt.

Dat neem ik tenminste aan, alhoewel ik een tijdje geleden het gerucht vernam dat elke medewerker van de Belastingtelefoon een geel waarschuwingsbriefje aan zijn monitor heeft hangen, met mijn naam erop en de mededeling: LET OP! Direct doorverbinden! Kennelijk een opdracht van de bedrijfsarts, die moet waken over het geestelijk welzijn van zijn collega’s. Of het waar is weet ik niet, maar mensen die mij wat beter kennen zeggen zich dat heel, heel goed voor te kunnen stellen! Waarvan akte.

Maar goed, ik krijg dus altijd snel een deskundige medewerker aan de lijn, die mijn vraag begrijpt en daar een deskundig antwoord op geeft. Zo gaat het altijd en zo had ik het dit keer weer verwacht: een deskundig antwoord van de Belastingtelefoon.

Maar hoe anders was de ervaring dit keer.

Gehakkel en gestuntel
Voor de afwisseling had ik niet gekozen voor de optie Heeft u een ondernemersvraag en dat heb ik geweten. Het begon nog zoals altijd: ik kreeg een medewerkster aan de lijn, die mijn vraag aanhoorde en onmiddellijk zei dat ze me zou doorverbinden. So far so good. Vervolgens kreeg ik een andere medewerker aan de lijn en toen werd het een beetje sneu verhaal. Het kennisniveau van deze medewerker was bedroevend, maar het meest zorgelijke was dat hij dat zelf niet door leek te hebben.

Kennelijk was het gele waarschuwingsbriefje van zijn monitor gevallen, want in plaats van mij door te verbinden met iemand die wel deskundig was, bleef hij halsstarrig proberen mij tevreden te stellen. De lezers die mij wat beter kennen, schudden nu ongetwijfeld meewarig hun hoofd.

Het gevolg was een gênant, minutenlang gehakkel en gestuntel. De antwoorden die hij gaf waren duidelijk onjuist, maar hij bleef volhouden. Pas toen hij meedeelde dat hij nog nooit had gehoord van voortschrijdend cumulatief rekenen, vroeg ik heel voorzichtig of hij me misschien kon doorverbinden met een collega die daar wel verstand van had. Dat leidde uiteindelijk tot het contact met een wel deskundige medewerker.

De moraal van het verhaal
Snel informatie verkrijgen via telefoon en internet: het is allemaal bijzonder handig, zolang je de onzin er maar tussenuit weet te filteren. Hoe? Door kritisch te zijn, zelf na te denken, meerdere bronnen te raadplegen en niet klakkeloos alles te geloven wat je hoort, ziet of leest.

Soms is het zonneklaar dat het niet klopt, bijvoorbeeld als ze bij de VVD roepen dat ze voor minder Europa zijn. Soms is het twijfelachtig of het klopt, bijvoorbeeld als je leest dat er in 2015 geen crisisheffing hoge lonen meer zal worden geïnd. En soms is het gewoon duidelijk dat het wel klopt, zoals in mijn geval, toen de (wel) deskundige belastingmedewerker mij zijn (wel) deskundige antwoord gaf.

Hoe ik wist dat zijn antwoord (wel) juist was? Simpel: hij gaf me gelijk en dat is voor mij bewijs genoeg.

Wat vervolgens leidt tot de vraag: wat kunt u van dit verhaal nu wel geloven en wat niet?

Han Bakker – MBZ Consultancy

blog_image:profsg_13988483955360bb8b5e95d.jpg:end_blog_image

Voor meer blogs van Han Bakker, klik hier

Reacties (5)

Ava 19-7-2014 6:58
I ought to admit that this can be a single great insight. It surely gives a company the opportunity to acquire in around the ground floor and really take part in creating some thing distinctive and tailored to their needs.
Henk 15-5-2014 22:51
Nederigheid siert de mens. Iets waar meneer Han schijnbaar niet om geeft. Het is mij al meermaals opgevallen dat de beste man in zijn blogs vooral zijn best doet om, het liefst ten koste van anderen, zichzelf zo goed mogelijk neer te zetten. Vervolgens wordt de blog via allerlei -niet aan het onderwerp gerelateerde- kanalen verspreid.
Ton Hageman 6-5-2014 17:06

Hi Han,

had je het nu " ineens" over de VCR in plaats van over de WKR? 

Geen wonder dat ze daar van slag waren. Of toch een typefout? 

Grt

Ton

Patricia van Es 6-5-2014 14:15

Super Han,

Heel herkenbaar en ik wil ook zo'n geel briefje op het beeldscherm bij de belastingdienst :-)

Leuk geschreven!

Frans la Poutré 30-4-2014 15:17

Niet te geloven zeg. Herkenbaar en humoristisch. Een blogger met zelfkennis én fiscale kennis... ze boffen maar bij die Salarisprofs.

Reageer

Ideale werving en selectie voor de salarisadministratie

 

Al 10 jaar lang dé partner binnen salarisadministratie

Met opleidingen helpen we salarisprocessen te verbeteren